Op verkenning in Bazel

4 januari 2022 - Basel, Zwitserland

Vandaag was weer een enerverende dag. Ik werd wakker alsof de ICE (snelheidstrein) over mij heen had gereden in plaats van dat ik erin heb gezeten. Toen wilde ik koffie zetten, en ja hoor, kaduuk! Er is een kapot koffiezetapparaat voor mij achtergelaten. Pats boem, 2-0 achterstand.
Klaarmakend voor onze Basel-verkenningstocht, heb ik eerst 2 bakken zwarte koffie achterovergeslagen. Heaven on earth.
Wij hebben een behoorlijk stuk langs de Rijn gelopen (sorry, de ene keer schrijf ik Rhein (Zwitsers) en de andere keer Rijn). Je blijkt dus - in principe - naar Nederland te kunnen lopen. Mocht ik op de één of andere manier het niet meer zien zitten, heb ik een goede bezigheidstherapie gevonden. “Vrouw loopt van Zwitserland naar Nederland, geheel langs de Rijn”, ja dolletjes. Dan mag er alvast een team aan fysio’s voor mij klaar staan want ik denk dat ik geen benen meer heb.
Terug naar vandaag: we hebben Old Town Basel doorgelopen. Werkelijk waar enig, net een Sneeuwwitje stad. Zoete huisjes!! Oke, laat de verkleinvorm maar weg. Maar echt lief!
Ik verwijs hiervoor graag naar mijn foto’s.
Met zonsondergang zijn wij in een kloostergang geweest en door een kerk gelopen. Ik houd ervan, die stilte, de prachtige architectuur, de geschiedenis. Wisten jullie dat ik eigenlijk heel slecht tegen lawaai kan? Opzich interessant, gezien het feit ik met (stem)geluid werk. Misschien had ik non moeten worden. Als het dan maar wel zoals Sister Act is. Dan ben ik sowieso die blije non met de hoge noten.
Goed, door de kloostergang kwamen wij uit bij een prachtig uitzichtpunt op de Rijn. De lucht werd paars, mooi maar het had ook iets dreigends. Ik kan uren naar veranderende lucht kijken. Oh! Ik heb vandaag ook de eerste “berg” gezien. Ja, Basel is niet zo bergachtig als wat wij van Zwitserland verwachten. Maar dat is niet erg, want de stad is super interessant.

Morgen hebben we een architectuur wandeling gepland. Wisten jullie ook al dat ik echt van architectuur houd? Nee he? Nou, bij deze.

Dit keer sluit ik de blog graag af met wat leuke Zwitserse gezegdes. Ik ben benieuwd of jullie er iets van kunnen maken, reageer in de blog! Nummertje en erachter de Nederlandse vertaling!
Wellicht komt er nog een leuk filmpje met hoe het uit te spreken. Alhoewel ik dan zelf nog even moet oefenen. Komt ie:

1. Frage chostet nüt.

2. D'r schnäller isch d'r gschwinder.
3. E Schwalbe macht no ke Summer.

4. Em Tüüfel es Ohr ab gloge.

5. Ziit isch am wertvollschtä, wämmer si net hät.

1. Guusje Dimdiri:
    4 januari 2022
    Het is hier heel tof. Heel divers. En de Rijn / Rhein domineert de omgeving. Prachtige rivier overigens. Heerlijk genieten.
  2. Lyaruu-Roël Marja:
    Vragen kost niets
    Wie harder loopt komt eerder aan
    Een zwaluw maakt nog geen zomer
    4?
    Tijd is het meest waardevol als je die niet hebt.
    Lastig taaltje. Veel plezier
  3. Marijke:
    5 januari 2022
    Antwoord vraag vier: een grote leugen verteld hebben.
  4. Els:
    5 januari 2022
    Mooi foto’s. Ga zo door. De komende dagen mooie foto’s met sneeuw?

2 wie het eerst komt wie het eerst maalt.
    Prachtige taal, grüsli mit einand.
  5. Els:
    5 januari 2022
    Of Grüezi mag ook haha. Lastig blijft het.
  6. Els:
    6 januari 2022
    Hoi Sofie , Basel is een mooie stad , ik ben er in de loop der jaren vaak geweest. Het is een redelijk grote stad maar toch een met een vriendelijke uitstraling. Veel van de plaatsen waar je je foto's hebt genomen kon ik herkennen. Ga zo door. Ik ga je verhalen lezen. Groet Gert.