Trip adviezen

14 februari 2022 - Basel, Zwitserland

Langzaam aan komt alles weer een beetje tot leven. Europa (en de niet Europese landen) laten steeds meer toe. Wanneer je nou behoefte hebt aan een leuke citytrip, is Bazel echt aan te bevelen. Het gaat van oud (echt soms ook Middeleeuws Oud) naar rete modern (bijna Futuristisch). Vandaag maar eens een blog met wat aanbevelingen. Leuke straatjes, pleinen, bezienswaardigheden etc.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo happig ben geweest naar het bezoeken van musea. Dit toch vanwege Corona en ik geen zin heb om dan non-stop met zo een mondmuil (vertaling; mondkap) op te hebben. Naar horen zeggen schijnen het Kunstmuseum, Jean Tinguely Museum, Spielzeug Welten Museum en het Gegenwart Museum echt wel must sees te zijn. Oké, komt ie:

• Stapfelberg
  • Schlüsselberg
  • Martingasse
  • Augustinergasse
  • Rheinsprung (met zeer slechte conditie niet aan te raden😉)
  • Imbergässlein
  • St. Alban-Rheinweg
  • Mühlenberg (wederom met zeer slechte conditie niet aan te raden😉)
  • Münsterplatz / Baseler Münster
  • Münsterberg
  • Messeplatz
  • Oberer Rheinweg / Rheingasse (Klein Basel) / Rheinbrücke (Dreirosenbrücke, Johanniterbrücke, Mittlere Rheinbrücke, Wettsteinbrücke, Schwarzwaldbrücke)
  • Grenzacherstrasse - Roche Turm
  • Heuberg / Unterer Heuberg
  • Rittergasse
  • Marktplatz / Rathaus
  • Dreiländerecke
  • Landschaftpark Wiese / Wiesendamm-Promenade (langs de Wiese), Akazienweg (bospad) / Weil am Rhein / Riehen / Lörrach / Landesgrenze CH - DE
  • Aeschenplatz / Baloise Park
  • Leonhardsberg / Leonhardkircheplatz
  • Werkraum Warteck
  • Theodorskircheplatz / Café Klostergärtli
  • Klosterberg
  • Vita Museum / Landesgrenze CH - DE

Betreft straten / “bergen” lijkt het allemaal heel veel te zijn. Maar de straten lopen hier allemaal in elkaar over dus ligt niet alles heel ver uit elkaar.

Uiteraard ook wat “must” versnaperigen - vanuit mijn perspectief - uit Bazel:

• Heissi Marroni (vooral in het centrum tref je behoorlijk wat stentjes aan. Ik adviseer het stentje direct grenzend aan de Marktplatz. Die heeft by far de lekkerste Heissi Marroni. Ja er zit verschil in.).
  • Läckerli (aan te raden ze te kopen bij de “echte” het Läckerli Huus aan de Gerberstrasse 57).
  • Een wijnavond bij Le Trois Rois (zorg dat je zakken goed gevuld zijn🙃).
  • Restaurant Ephesus (Turks restaurant).
  • Restaurant Mondo, Vito of Perla (pizzeria’s).
  • Bratwurst mit Ruchbrot und Senf (Eiche Metzgerei op de Marktplatz).

1. Marjan:
    14 februari 2022
    Ik zie een nieuwe carrière: reisgids!!
  2. Sofie Dimdiri:
    14 februari 2022
    Haha! Dat lijkt mij nog best leuk ook!