Frozen

15 januari 2022 - Basel, Zwitserland

Vrijdag ruim 15,5 kilometer langs de Rijn gelopen met een strak-heldere-blauwe lucht en de hele dag een heerlijk-warm zonnetje. Met als boost een zakje Heissi Marroni, dit is een natuurlijke snack; gepofte kastanjes. Alhoewel ik met de naam “Heissi Marroni” wel een beetje moet denken aan een maffiabaas ofzo: “Heissi Marroni il mafioso”…… Goed, er staat letterlijk op elke hoek een stentje waar ze dit verkopen. Het blijkt dus ook mega gezond te zijn (je ziet het op het zakje waarvan ik een foto heb gemaakt en heb toegevoegd). Dit alles: een genot eerste klas. En! Het was drukker op straat, maar gezellig en te overzien druk. Ze kunnen het wel, die Zwitsers. Ik denk dat ze niet zo fan zijn van koud weer. We hebben zelfs een half uur - op een bankje - midden in de zon langs de Rijn gezeten. En mensen gekeken. Ik heb gister letterlijk de hele dag Vitamine D opgezogen.

Zaterdag, het was weer hardloopdag. Ik keek op de weersapp: -3 graden met -7 gevoelstemperatuur en gigantische nevel, ik zag geen enkel hoog gebouw meer. Als er op het gebouw letters stonden, leek alsof het random zwevende letters waren. Maar het had ook wel iets mystieks. Totaal contra aan het weer van gister.

Ah fijn, het hardlopen ging beslist beter. Resumé: 1,88 kilometer meer, 11 minuten langer, 2x tussendoor gewandeld ipv 4x, geen verzuurde ledematen enkel iets technischer moeten ademen vanwege de hoge luchtvochtigheid. Moet lukken, als adem-stemspecialist.

Sinds mama en ik hier zijn valt het ons op dat hier bijna alle mensen mutsen dragen. Ze dragen ook weleens van die hoofdbanden, die wil ik nog weleens overwegen. Ik wil eigenlijk vaker mijn haar los dragen. Maar met het weer in Nederland (vaak winderig) laat dat het niet echt toe zonder er als Medusa uit te zien. Google maar eens. Daarom bind ik mijn haar bijna altijd vast, dan is het slechts nog 20% Medusa haar vanwege mijn Einstein krullen. Ik dacht dus zo, dat ik met zo een hoofdband die Einstein krullen weg zou kunnen manoeuvreren. Wat blijkt? 9/10 keer zit er wol in, direct afgeschreven want ik ben allergisch voor wol. Jammer is dat, ik had ook zo graag van die fantastische Scottish coats and scarfs willen kopen. Maar dat gaat dus niet, want er zit ten alle tijden wol in.

Back to business, ik snap dus nu waarom bijna iedereen een muts draagt. Op de terugweg keek ik even naar mezelf in een autoraam (ja elke mogelijkheid waar ik mezelf in kan zien benut ik, veels te ijdel maar het zij zo). Ik zag mensen namelijk wel een beetje kijken naar mijn haar, maar ik dacht dat het lag aan mijn torenhoge knot op mijn hoofd. Ik zag wel wat wittigs, maar ik dacht vanwege de nevel dat het condens zou zijn. Ik wilde even mijn Einstein krul achter mijn oor stoppen en wat ik dus toen hoorde; KKGGRRRH. Dit liet mij mijn wenkbrauw optrekken en ik besloot een extra check uit te voeren via de selfiestand-camera van mijn iPhone. Er hingen mini ijskristallen in mijn wimpers en mijn haar was dus letterlijk bevroren. Hard (natuurlijke haarlak? Wellicht overweegbaar voor de Klimaschutz?) en wit. Ik voelde mij net Elsa van Disney’s Frozen. Er is een foto van gepost, bekijk dat maar even. Ik heb in Nederland vaker in kou gerend, maar dit nog nooit meegemaakt. Ik snapte het ook niet, want mijn neef uit Canada had mij toen geleerd met temperaturen als -25 (gevoelstemperatuur -40) mijn haren niet te wassen of gel in mijn haar te doen voor het naar buiten gaan. Mijn haar was absoluut niet vochtig, sterke nog: nu - door de droogte - is mijn haar zo droog als stro, er zouden letterlijk paarden in kunnen grazen.

Als het niet was geweest dat er steeds meer mensen op straat waren had ik gezongen: LET IT GOOOO, LET IT GOOOO, I AM ONE WITH THE WIND AND SKYYYY. LET THE STORM RAGE OOOOOONNN, THE COLD NEVER BOTHERED ME ANYWAY! Goed, als ik realistisch ben was ik dan waarschijnlijk als een hijgende hond op de grond gevallen. Is wel een wens hoor, tijdens forse bewegingsactiviteit nog heel stabiel kunnen zingen. Ik ben daarom ook heel erg jaloers op Beyonce. Wisten jullie dat Beyonce deze skill o.a. traint door op de loopband te rennen en dan te zingen? Dit heb ik uit bronnen, vraag mij niet welke (in ieder geval geen Wikipedia) dus het zou ook zomaar de grootste onzin kunnen zijn. Maar het leek mij een plausibele wijze. Nieuw doel?